Viis Miksi

Inglise keeles – Five Whys (5Why?)

Praktiline meetod selleks, et jõuda probleemi algpõhjusteni. Tuleb esitada viis korda küsimus „Miks?“.

Taiichi Ohno selgitas selle meetodi olemust katkise seadme näitel:

  1. Miks läks seade katki? – Sest oli ülekoormus ja kaitseseade põles läbi.
  2. Miks oli seade ülekoormatud?- Laager ei olnud piisavalt määritud.
  3. Miks ei olnud laager määritud? – Määrimispump ei pumbanud piisavalt.
  4. Miks määrimispump ei pumbanud piisavalt? – Pumba võll oli kulunud ja logises.
  5. Miks oli võll kulunud? – Kurn ei olnud kinnitatud ja metalli tükikesed pääsesid sisse.

Kui miks?-küsimust ei oleks esitatud korduvalt, oleksid juhid kaitseseadme või pumba lihtsalt välja vahetanud ja probleem tekkinuks uuesti. Küsimusi ei pea olema ilmtingimata viis. Meetod seisneb selles, et peab küsima miks? seni, kuni algne põhjus on leitud ja probleem on lahendatud.

Vt Kaizen; Plaani, Teosta, Kontrolli, Korrigeeri (PDCA)

Jaga postitust:
Tagasi