Miks tootearendusprotsessid nii palju aega võtavad?

Randi Sepping jagab oma tootearenduse kogemusi. Juttu tuleb muuhulgas ühe TSENTRI ägeda kliendi, rootsi disaineri, jätkuprojektist (vt Ühe Rootsi lambi sünnilugu Väimelas). Postitusse on alles jäetud Randi humoorikas väljendusviis. Head lugemist!

Tootearendus – a miks see juba valmis ei ole?

Ilus kevadpäev. Igapäevaselt kokana töötav meesterahvas sõidab jalgrattaga mööda rohtukasvanud metsateed ja tal tuleb idee: kuna suvel viibivad paljud maal, siis oleks neile kindlasti tarvis ilusaid istepinke. Lapsepõlvest alles jäänud abijoontega vihikusse ilmub kiirelt visand ja materjaliplaan saab ka kiirelt paika – teen selle pingi puust! Veidi mälusoppides sobrades meenub vana klassivend, kes aastaid tagasi tegutses mingis puiduettevõttes – ega täpselt ei meenu, kas ta tegi võinugasid või treppe, aga kevadel olevat ta majale uue voodrilaua peale pannud, seega kuldsete kätega mees! Kunaseks mul neid pinke vaja oleks? Noh, hetkel on mai lõpp, jaanipäevaks võiks paarkümmend tükki ikka valmis olla – hea ümber lõkke istuda. Kuna visand sai ka üsna ilus ja see sobiks väga hästi ka mulle kööki, siis võiks neid teha isegi rohkem – las klient ise mõtleb, kuhu ta need paneb. Suvel hea neid laadal müüa… Bisnes-plan missugune ja peaks sellest väga hästi ära ka elama. Sügisel saaks teenitud tulu eest korteris remondi ära teha ja puhkama tahaks ka sõita.

Ülal olev tekst iseloomustab kahjuks üsna täpselt paljusid tootearendusega seotud päringuid, millega ettevõtete poole pöördutakse. Kliendil võib olla küll hea idee, aga ta ei ole selles valdkonnas pädev, seetõttu ei oska ta arvestada erinevate nüanssidega ning tahab toodet teha kiirustades. Kahjuks puuduvad tal ka kontaktid, kellelt nõu küsida. Või minu silmis veel hullem variant – ta leiab tootja, kes teeb täpselt seda, mida klient soovib – kui ikka klient tahtis nahkdiivani karkassi tammest, siis ma ka teen talle selle. Klienti ei suunata õigele teele, vaid minnakse kergema vastupanu teed ja kui asi välja ei tule, siis põhjendatakse sellega, et te ju ise tahtsite niimoodi.

Järgnevalt toon ühe näite hiljuti töös olnud tooterendusest, seal ette tulnud takistustest ja lõpptulemusest.

Märtsi alguses pöördus meie poole üks varasem välismaa klient, kel oli idee hakata poodides müüma enda disainitud mööblit. Alustuseks kolm väiksemat mööblieset: taburet, pink ning kohvilaud, millele hiljem lisandus veel kolm nukumööbli mõõdus toodet. Kliendil oli küll idee mida teha ja ta pakkus välja ka omapoolse lahenduse materjali, ühendussõlmede jne osas, kuid kuna tegu oli üsna puidukauge inimesega, siis päris mitmed välja pakutud ideed ei oleks reaalsuses toiminud.

See toode oli algseks ideeks: 

Ning see esmane visand:

Siit tulebki üks tootearenduse väga oluline tähelepanek – klient ning tootja peavad olema paindlikud ning leidma mõlemat rahuldava tulemuse. Palju on läbi käinud ka selliseid kliente, kes on oma idees nii kinni, et ei ole nõus disaini või kasutatavat materjali muutma, mistõttu võtaks tootmine kordades kauem aega või eeldaks täiesti teistsuguse seadmepargi muretsemist. Antud klient oli aga väga tänulik kõiksugu abi ja nõuannete eest – tema tutvusringkonnas ei leidunud ettevõtet, kes oleks sellist arendust ette võtnud.

Päris mitmed kliendi ideed ei oleks reaalsuses kas toiminud, jäänud silma riivama võis siis põhjustanud probleeme toote transpordil/kokkupanekul. Kuna kokkusaamine ei olnud võimalik ja tolle hetke eriolukord takistas ka üsna suurel määral reaalset detailide tegemist (kasvõi logistika materjalide ostmisel), siis oli aega keskenduda disainile, sobivate kinnituslahenduste leidmisele ja toote vastupidavuse tagamisele.

Korralik väljakutse oli kliendile seletada inglise keeles erinevate detailikinnitusviiside plusse ja miinuseid ning talle selgeks teha, et näiteks see välja pakutud ühendusviis ei tööta, sest pingile istudes ja ennast küljele nõjatudes võib x paksusmõõdus olev toode ära vajuda, aga seda probleemi ei teki, kui muudame materjali mõõtmeid ja lisame stabiilsuse tagamiseks mõned tugilatid. Olgu siinkohale ära märgitud, et kliendi emakeel ei ole samuti inglise keel.

Lisaks peab alati meeles pidama, et kui klient ei ole kodune inimene ega ela sinu läheduses ning sinul on ka muid töid millega tegeleda, siis võtab kõik aega: kirjadele saabuvad vastused heal juhul paari päevaste vahedega, mis loob üsna suured eeldused möödarääkivuste tekkeks. Lisaks tekitab segadust ka see, kui korraga on töös mitu erinevat sama kliendi tootearedusprojekti. Üsna ebameeldiv on valmistaja jaoks see, kui esmaspäeval esitatud ja kinnitatud joonist muudetakse kolmapäeva hommikul. Eriti, kui teisipäeval said detailid välja lõigatud ja nüüd soovib klient tootes muuta 10 mm tüübliavad 8 mm vastu…

Hea näide on eelmisest aastast, kui klient soovis trükkida tootele ettevõtte pildi ning nurka väikese logo ja teksti. Peale kujunduse saatmist kliendile selgus, et soovitakse muuta teksti asukohta ja suurust. Kui need muudatused olid tehtud, siis selgus, et logo ei järginud CVI reegleid (sellele oleks võinud tähelepanu juhtida juba eelmises kirjas). Kui järjekordsed muudatused said tehtud ja lõppfail kliendile saadetud, otsustas aga tellija, et see ikka ei jää ilus ja trükkida võiks hoopis mingisuguse mustri ilma ettevõtte sümboolikata. Tähelepanu pööratakse valedele asjadele: see, kas kruvipead on prototüübil on kuldsed või hallid, ei mängi esialgu rolli.

Peale 3D mudeli joonestamist ja muudatuste tegemist sai veel mitmeid kirju saadetud – päris mitmed vead tulid välja juba mudelitelt, seega oli lihtne teha korrektuure.

Lõpuks sai valmistatud ka esmane täismõõdus vineerist prototüüp.

Allpool ka pildid kõigist toodetest.

Kõik see võttis aega umbes kolm kuud… ja projekt ei ole veel lõppenud.

Kirja pani Randi Sepping, randi@tsenter.ee

Jaga postitust:
Tsenter