Millised tegurid mõjutavad mööblituru arengut?

Avaldatud: 21. veebruar, 2017

Mööblituru arengu mõjurid

  • Kinnisvaraturu kasv

Ülemaailmselt  suurenev elamute ja äripindade arv on omakorda suurendanud sisustuse ja mööbli vajadust. 2015. aastal hinnati ülemaailmse kinnisvaraturu väärtuseks 216-220 triljonit dollarit. Kinnisvarainvestorite meelispaigad on India, Hiina, Hong Kong ja Singapur. India kinnisvaraturg kasvab 83 miljardist dollarist 2014. aastal 180 miljardi dollarini aastaks 2020. Välismaiste otseinvesteeringute suurenemine mõjutab oluliselt kinnisvaraturu kasvu. Samuti on mõju elamuinvesteeringutel, mis on viimastel aastatel tõusnud ka Euroopas. Näiteks Inglismaal on tõusev huvi üüripindade vastu, selle üheks põhjuseks on suurenev õpilaste arv. Ka Saksamaal moodustab üüripindade turg suure osa – 2014. aasta 9 kuuga tehti 10,5 miljardi dollari eest tehinguid, mis moodustas 14% rohkem kui aastal 2013.

  • Kontoripindade arvu suurenemine ja vabade kontoripindade vähenemine Euroopas

Kontoripindade arv Euroopas on märgatavalt suurenenud. Vabade kontoripindade arv langeb lähitulevikus 2009. aasta tasemele. Euroopa linnad paranevad majanduslangusest – ettevõtted laienevad ning tööhõive tõuseb. Vabade kontoripindade arv langeb Euroopa seitsmes suuremas linnas 8,8%lt 2015. aastal 8,2%ni 2020. aastal. See positiivne majanduslik väljavaade mõjutab positiivselt ka Euroopa mööbliturgu. Amsterdam Hollandis ja Barcelona Hispaanias on näited linnadest, kus on langenud vabade kontoripindade arv – mööbli tootjad ja müüjad ootavad nendelt ja teistelt linnadelt regioonis kõrget nõudlust .

  • Organiseeritud jaemüügi sissetung

Jaemüügisektoris, eriti arenenud riikides, on tekkinud väga palju  jaemüügiga tegelevaid poekette nagu hüpermarketid, supermarketid ja muud eripoed. Usaldus ja mugavus muutub järjest olulisemaks klientide kiire elustiili tõttu. Suured jaemüügiga tegelevad poed omavad suurt sortimenti erinevatelt brändidelt ja mitmekesist kodusisustust ühe katuse all, pakkudes sel moel kliendile suuremat valikut. Kuna klientidel on suurenenud bränditeadlikkus, siis jaemüüjad panustavad rohkem brändimööbli müüki ning ka kodusisustuse valik on suurenenud. See annab klientidele võimaluse saada informatsiooni erinevatelt brändidelt – võrrelda hindasid, kvaliteeti ja disaini ning teha ostuotsus.

  • Tootearendus

Tehnoloogia areng on mõjutanud tootjaid konkurentsi säilitamiseks tegema uue disainiga multifunktsionaalseid ja praktilisi tooteid, säilitades konkurentsi turul. Multifunktsionaalne mööbel on tarbijates äratanud märkimisväärset huvi. Selle peamiseks põhjuseks  on elamispindade suuruse vähenemine. IKEA nn nutikas mööblikollektsioon toodi turule aastal 2015 ja see sisaldas näiteks öökappe, millesse oli integreeritud juhtmevaba laadimise tehnoloogia.

Tootjad tulevad turule ka uute materjalidega. Näiteks IKEA tehas Slovakkias toodab unikaalseid kergplaate, mis on 30% kergemad seni kasutatutest. Need plaadid on suhteliselt odavad ja nende tootmiseks läheb tarvis vähem toormaterjali. Kerguse tõttu saab neid laevaga suuremas koguses transportida, alandades nii transpordikulusid.

  • Nõudlus detailidena tarnitava mööbli järele

Aastatega on nõudlus detailidena tarnitava mööbli järele suurenenud, eriti selle transpordi mugavuse tõttu. Detailidena tarnitav mööbel on hea võimalus neile, kes elavad rendipindadel. Neid tooteid on kerge lahti võtta ja uuesti kokku panna. Tänapäeval on väga lai valik elutoa-, söögitoa- ja magamistoamööblis tdetailidena tarnitav.

 

Mööblituru väljakutsed

  • Raskused tarneahela töös

Ülemaailmse mööblituru tarneahela protsesside juhtimine on keerukas. See hõlmab samme nagu toormaterjali tarnimine, lao juhtimine, pakendamine, varade ja ressursside juhtimine ja turustamine. Vajalikud on ka IT, infrastruktuuri juhtimine ja klientide toetus. Nende erinevate ülesannete juhtimine on aga raske, eriti kui see puudutab jaemüüjat, kes tarnib kaupa üle maailma. Tarneahela protsessidesse lisavad keerukust ka võimalikud tootekahjustused tarnimisel. Seetõttu on tarneahela protsesside juures kõige kulukam osa transport. Transpordikulud sõltuvad ka sellest, kuhu regiooni kaupa tarnitakse. Paljud mööblitootjad tegutsevad globaalselt ning on kaitsetud erinevate kütuse, maksude, tasude ja valitsuspoliitikate eest. Kõik sellised lisakulud kärbivad aga kasumit.

  • Toormaterjali puudus

Puit on mööblitööstuses kõige rohkem kasutatav toormaterjal – 40-50% mööblist on tehtud puidust. Mööblitööstuses on näha, et puiduga varustamisel hakkab puudujääk tekkima, kuna kasvav elanikkond vajab üha rohkem mööblit. Mitmed organisatsioonid korraldavad kampaaniaid metsalangetamise vastu, mõjutades sellega puitmaterjali pakkumist. Selle tagajärjel tõuseb puidu hind.

  • Pikk mööbli väljavahetamise tsükkel

Ehkki uued sisekujunduse trendid on olulised klientide ostuotsuse tegemisel, on siiski enamik kodusisustust mõeldud pikaajaliseks kasutamiseks ning ei vaja sagedast väljavahetamist. Samuti on mööbel kallis ning seda peetakse ühekordseks väljaminekuks. Lisaks on enamik brändimööblit vastupidav ning kõrge kvaliteediga. Mööbel vajab aastate jooksul ainult puhastust, mis on tavaliselt minimaalne väljaminek. See vähendab aga sagedast mööbliostu vajadust ning on peamine mööblituru kasvu barjäär.

Mööblituru trendid

  • Online müük

Üha kasvav interneti ja nutitelefonide kasutus on hoogsalt edendanud online müüki. Mööbli tootjad ja müüjad on hakanud müüma mööblit ja muud kodusisustust interneti vahendusel. Nad sisenevad e-kaubanduse turule kasutajasõbralike veebilehtedega ning atraktiivsete tootepakkumistega. Ettevõtted nagu IKEA, Wayfair and Ashley Furniture on juba sisenenud e-kaubanduse turule. Sel moel suurendavad tootjad ka oma nähtavust laiemale tarbijate hulgale, hoides kokku kauba ladustamise kulusid. IKEA-l on online müük 13 turul ning 2020. aastaks loodab ettevõte teenida läbi online müügi umbes 10% tulust. 2014. aastal oli IKEA-l läbi veebilehtede 1,5 miljardit külastust. Online-kanalite kasutamist on suurendanud selle mugavus osta kliendile sobival ajal ja kohas ning tarnekindlus. E-kaubanduse suurenemine avaldab arvestatavat positiivset mõju mööblituru kasvule.

  • Luksusmööbel

Kodude kaunistamine on elanikkonnale üha tähtsam, seetõttu otsitakse unikaalset disainmööblit. Klientidel on ka suurem võimekus valida luksuslikke tootebrände, kuna koos majanduse kasvuga on suurenenud ka sissetulekud. Kallis mööbel on staatuse sümboliks kõrgema klassi hulgas, kes eelistavad osta disainitud põrandakatteid ja mööblit.

Nõudlus luksusmööbli järele kasvab Aasia, Lähis-Ida ja Aafrika regioonide maades nagu Hiina, Araabia Ühendemiraadid ja Lõuna-Korea. Rahvusvaheliste ettevõtete teke on mänginud olulist rolli luksusmööbli toomisel mööblisektorisse. Itaalia bränd Arper on avanud näitusteruumi New Yorgis ning on teisigi Euroopa brände, kes on avanud poode Ameerikas. Euroopa brändidele on Ameerika turg on atraktiivne ning see julgustab mitmeid müüjaid avama seal poode. Hollandi bränd Moooi avas oma poed Ameerikas ja selle tulemusena teenis ettevõte 25-30% oma tulust Ameerika turult.

  • Tehnoloogilised edusammud

IKEA  täiendas 2014. aastal oma mobiilitehnoloogiaid, mis lubas mobiililt kontrollida ja pakkuda teenuseid nagu toodete asukoha kindlaks määramine, laoseisu kontrollimine jt. Lisaks saavad kliendid kontrollida toodete hinnanguid ja võrrelda hindasid. Samuti tõi IKEA turule mobiilirakenduse, mis näitab poodide asukohti ning võimaldab online´s küsida küsimusi müüjalt. Sellised mobiilisõbralikud võimalused suurendavad toodete kättesaadavust ning lihtsustavad ostuotsuseid.

IKEA kataloogi rakendus annab virtuaalse ülevaade mööblist ruumis. Lisaks võimaldab see rakendus, mida toetavad nii Android kui iOS-platvorm, kasutajal saada täpsed mööbli mõõdud.

2015. aastal esitles Steelcase  mõnda oma viimastest kontorimööbli ideedest, mida kontoritöötajad heameelega valiks oma töökeskkonda. Nendeks ideedeks olid näiteks: eraldatud töökoht avatud planeerinuga; töökohtadele paigaldatavad külgseinad, mida saab hõlpsasti ümberpaigutada; toolid, mis kohanduvad inimese keha ning erinevate istumisasenditega (vt pilti).

  • Keskkonnasõbralik mööbel

Kasvav keskkonnateadlikkus ning mure tervisliku ja rohelise keskkonna vastu on suurendanud nõudlust keskkonnasõbraliku mööbli ja teiste sisustuselementide vastu. Teadlikkus puude langetamise ja mürgiste ainete kasutamise mõjust kliimamuutusele on paljud tootjad muutnud nn „roheliseks“. Paljud tootjad on näiteks hakanud pakkuma laia valikut MOSO bambusest valmistatud mööblit, mis on tugevam ja raskem kui tammest mööbel. Ettevõtted nagu Greenington and Palecek toodavad keskkonnasõbralikku mööblit. Nad püüavad parandada oma kuvandit tootmise usaldusväärsuse kaudu. Asutused nagu Forest Stewardship Counsil (FSC) ja Sustainable Furnishing Council (SFC) kinnitavad ja aitavad mööblitootjatel täita keskkonda säästvaid regulatsioone.

  • Erinevate meediakanalite kasutamine müügi ja tooteteadlikkuse suurendamiseks

Jaemüügikettidele on toonud märgatavat kasu erinevate meediakanalite, näiteks TV-reklaami ja sotsiaalmeedia kanalite kasutus. Ettevõtted investeerivad erinevatesse kampaaniatesse, et reklaamida oma kaubamärke ja tooteid. Näiteks IKEA kasutab erinevates riikides erinevaid Facebooki lehekülgi, et rahuldada tarbijate erinevaid nõudeid. Samuti teeb ettevõte kättesaadavaks oma tootekataloogi, mida saab alla laadida oma arvutisse või mobiili. Ashley Furniture Homestore tegi koostööd digiturunduse agentuuriga iCrossing, et parandada ettevõtte sotsiaalmeedia ja klientide koostoimet. Peale Facebooki kasutab Ashley Furniture Twitter´it, YouTube`i ja Flickr`it.

IKEA lõi maailma esimese Intagrami veebilehekülje, et reklaamida 2014. aasta IKEA kollektsiooni. Kliendid said osaleda kampaanias lisades enda Instagrami pilte toodetest, mis nad on ostnud ning neid sildistada. IKEA viis läbi ohutusalase teadlikkust suurendava kampaania nimega „Safer Homes Together – Secure it!“ Youtube´is, et tõsta teadlikkust mööbli ümbermineku ohtudest.

Pilt: www.steelcase.com

Käesolev postitus on osa uuringust “Global furniture market 2016 – 2020.”  TECHNAVIO.COM

Tõlkis Merle Tsirk, toimetas Hille Lillemägi.

Loe lisaks:

Eesti suurimaks mööblimüüjaks on tõusnud On24.ee, mis tegeleb aktiivselt ka Soome turul. Teist kohta hoiab enda käes Asko ja Sotka mööblikauplusi haldav ettevõte Indoor Group ning kolmas on Aatrium Sisustuskaubamaja.  “Veebipood trügis mööblimüügi liidriks”

Jaga postitust:
Tsenter