Stockholmi sisustusmessil domineerisid naturaalsed materjalid

Avaldatud: 27. veebruar, 2024

6. – 10. veebruarini aset leidnud Stockholmi sisustusmess andis võimaluse piiluda uuemaid Skandinaavia mööblidisaini suunavaid trende. Seekordne mess tõi huvilisteni väidetavalt ligi 600 esinejat ja seda 50 erinevast riigist, sealhulgas ka „Greenhouse’is“ väljas olnud 32 disainerit ja 22 disainikooli.

Eesti koolidest olid esindatud Eesti Kunstiakadeemia, kes oli oma stendi idee üles ehitanud turbamaterjali uues võtmes kasutamisele, ja Kõrgem Kunstikool Pallas, kelle boksis oli mööbliosakonna ja tekstiiliosakonna ühisväljapanek PROJECT 301. Noored talendid ehk Greenhouse, kui väga huvitav ala, oli seekord üllatuslikult oma koha leidnud peahalli keskel. Üleüldse tundus seekordne sisustusmess olevat pigem väiksem, koosnedes peale fuajees oleva veel ainult kahest hallist.

Fuajees olid esindatud selle aasta auhinnavõitjad nagu näiteks aasta disainiprodukt, mis kuulus Chris Martin’ile (Rootsi), firmale Massproductions loodud virnastatava veiniriiuli eest.

Foto: nordicnest.com 

 
Või näiteks aasta disainer, Cecilie Manz Taanist, kelle töödest oli väljas männipuidust taburet.

 

Foto: Cecilie Manz Studio

Stockholmi sisustusmessil on olnud traditsiooniks kutsuda fuajeesse nö aukülalised, kelleks seekord olid itaalia mehed Formafantasma’st. Viimaste reaalsuseks vormitud asjad olid lihtsate geomeetriliste vormidega, tislerikilbist ja painutatud kasepuidust jalgadega kogum mööblit, millest oli loodud külastajatele kardinate taha varjunud lugemissaal.

Formafantasma pingid. Foto: Riho Tiivel

 
Mis olid sellel aastal aga messi üldisteks märksõnadeks? Võiks öelda, et kõikjalt kumas läbi mõte – tagasi lihtsate materjalide juurde. See tähendas puhast, välimuselt lausa näiliselt viimistlemata puitu, ehedat metalli ja taaskasutust. Eriliselt palju hakkas silma männipuit, seda nii täispuidu ja mõnikord lausa liialdatult massiivsete detailide näol kui ka plaatmaterjalina. Isegi sinetanud männipuit toodi au sisse.

Taburet, Nadén Studio. Foto: Per Nadén

 
Teine läbiv joon, mis on ehk mõjutust saanud kevadel toimunud Milano messist, oli see, et häbenemata ning laialdaselt demonstreeriti, kuidas asjad kokku käivad.

Tool Töreboda firmat Tallum. Foto: Riho Tiivel
 
Tool V.VP.03 firmalt Verk. Foto: Riho Tiivel

 
Kolmandaks sai selgeks, et ilmselgelt on vähemalt Rootsis aasta mööbliese pikkade jalgadega (vitriin)kapike. Neid leidus igas vormis ja võtmes.

Masonite muuseumi ekspositsioon, Folkform. Foto: Riho Tiivel

 
Veel võis täheldada, et uuele ringile on tulemas intarsia ehk eseme katmine puiduspoonist mosaiiksete mustritega. Hea meel oli näha midagi ka prantslastest vendade (Ronan Bouroullec) loomingust; tool nimega Maasto Soome firmale Vaarnii. Ese mis taaskord rõhutas selle sisustusmessi ühte põhielementi ehk puhast männipuitu.

Vaarnii boks, paremal (käetugedega) Maasto tool. Foto: Riho Tiivel

 
Oluline koht messil oli Rootsis tegutseva pikaaegse koostööpartneri ja disaineri Matilda Hunyadi väljapanek, sest suur osa seal näha olnud esemetest on arendatud ja ka komplekteeritud kompetentsikeskuses TSENTER. Matilda on pälvinud omapärase ja justkui kohalikku mööbliajalugu taaselustava disainikäekirjaga Rootsis juba ka laiemat tähelepanu, võites Bacatus tooliga ELLE ajakirja Rootsi 2023 aasta mööblieseme auhinna.

Matilda Hunyadi väljapanek. Foto: Riho Tiivel

 
Tekst: Riho Tiivel, riho@tsenter.ee

Jaga postitust:
Tsenter