Lauri Semevsky jagab rahvusvahelise mööbli- ja sisustusmessi IMM Cologne muljeid. Lisaks professionaalsele valdkondlikule vaatele on lisatud isiklikke humoorikaid arvamusi.
Saksamaal Kölnis toimuv iga-aastane „imm Cologne“ ehk Kölni rahvusvaheline mööblimess toimus esmakordselt juba aastal 1949. Kuigi tegemist on traditsioonilise sündmusega, tuleb ka messi korraldajal aja ja muutustega kaasas käia. Võimalik, et just seetõttu otsustati käesoleval aastal korraldada muidu jaanuarikuine mess hoopis juuni alguses. Etteruttavalt võib öelda, et see plaan ei ole kõrgelt lennanud ning 2024. aasta mööblimess toimub taas tavapärasel ajal jaanuaris. Suvisel soojal ajal on kindlasti mitmekesisemad võimalused vaba aja veetmiseks Kölni paljudes kõrtsides või Reini kaldapealsetel promeneerimiseks, kuid juba messi eksponentide nimekirja silmitsedes oli selge, et selle aasta mess jääb tavapärasest tunduvalt tagasihoidlikumaks. Ehk see ka seletab, miks toimumisajaga jaanuarisse tagasi liigutakse.
Järgnev on kokkuvõte messist üheltpoolt TSENTRI spetsialiteedist lähtudes, kuid teisalt ka isiklike vaimustumiste pealt ning tinglikult võib selleaastase kogemuse nö toimetaja valikuna jagada viie märksõna alla:
- Vähe eksponente vs rohkelt tühja ruumi
- PALJU Hiina toolitootjaid
- Põnev kollaboratsioon Horvaatiast
- Jalatsi- ja mööblitööstuse nahajääkide taaskasutamine mööbli ja tarvikute valmistamiseks
- Pisike pereettevõte lahendamas kodust töötamise kitsaskohti nutika (lisa)mööbli näol
Sissejuhatuses viidatud eksponentide madal huvi oma mööblinäidiste väljapanekuga suve hakul välja tulla hakkas vähesel määral silma näitusehallide kohati hõredas asustatuses, kuid võimatu on mööda vaadata faktist, et terve mess hõlmas tavapärase üheteistkümne halli asemel kõigest viit halli. Hõredam tundus olema ka messi „ümbritsevate“ pehmete tegevuste, nagu loengud, näitused jms, arvu ja sisu osas.
1000+ Hiina tooli
Igal näitusel väljenduvad ühed või teised trendid. Äsja toimunud Kölni messi vaieldamatuks tooniandjaks kujunes kümnete ja kümnete Hiina mööblitootjate ilmetud messiboksid lao-laadsete väljapanekutega kümnete, mõnel juhul ka sadade toolidega. Liialdamata võib öelda, et kogu näituse peale oli Hiinast kohale toodud 1000+ tooli. Jäi mulje, et Hiina ettevõtete suur plaan on pakkuda teineteisele teravat konkurentsi, üritades müüa toole, mis oma kujunduselt ja materjalivalikult vanas maailmas erilist usaldust ei tekita. Tõsi küll, ühe tooli hind võib olla isegi nii madal kui 8 eurot.
Innovatsioon Horvaatiast
Kuivõrd TSENTER on eelkõige loodud erinevate kompetentside koondamiseks puidu- ja mööblivaldkondades, on mõistetav, et üks pikimaid vestlusi toimus Horvaatiast pärit CEKOM/SPIN innovatsiooniklastri näituseboksis. Esmalt jäime uudistama kõrges kvaliteedis teostatud täispuidust disainmööblit, mille juures oli kasutatud ka puidu (täppis)painutamist. Vestluse käigus selgus, et tegemist on TSENTRI-sarnase kompetentsikeskusega, kelle teenuste paketti kuuluvad samuti tootearendus, disain, prototüüpimine ja valdkondliku hariduse edendamine.
Näitusel väljas olnud disaini- ja tootenäidised on osa nende käimasoleva projekti tulemist. Projektis osaleb kolm mööbliettevõtet ning eesmärk on erinevaid disainereid kaasates töötada välja neljakümne nimetusega tooteseeria, mis kehastab „autentset kaasaaegset Horvaatia toodet ning aitab kaasa nii regiooni kui globaalsete turgude arengule“.
Ühisloomena välja töötatud METODA kollektsiooni saab uudistada siin – https://www.metoda.eu/
Jääkide taaskasutamine
Saksamaal baseeruv disainistuudio Thomas Beck Studio osales Kölni messil mööbli- ja tarvikute kollektsiooniga, mille läbivaks teemaks on jalatsi- ja mööblitööstuse nahajääkide taaskasutamine.
Teadupärast on tööstuse nahajääkide (mitte)taaskasutamine probleemiks ka Eestis.
Oma sissejuhatuses ütleb Thomas Beck Studio, et globaalselt tekib mõõtulõikamisel igal aastal u 1 miljard (1 000 000 000) m² nahajääke. Olles varasemalt käsitletud prügina, muudab NABORE nahajäägid uueks taaskasutatavaks materjaliks.
Thomas Beck Studio väljapaneku keskmes oli taaskasutatud nahast tasapindadega (nn nahklaastplaat – leather chipboard) kirjutuslaud ja tool. Esmapilgult elegantselt minimalistlik kujundus osutus üllatavaks selle poolest, et laua ja tooli „plaat“ olid elastsed ning andsid surveavaldamisel mõnevõrra järele. See on midagi, mida sedasorti mööbli puhul ei oska oodata. Samuti tunduvad taaskasutatud nahast pinnad käe all naturaalsed, soojad ja pehmed.
Rohkem infot kõnealusest kollektsioonist leiab Thomas Beck Studio kodulehelt: https://www.tbstudio.de/projects/imm-collection
Ülalmainitud NABORE (Natural Bonded Resource) lähenemine ja tooted võiks ehk huvi pakkuda ka Eesti tootjatele, kellel nahajääke tekib: https://www.nabore.com/en/.
Väike ja nutikas kodukontor
Teadupärast inspireeris Covid-pandeemia TSENTRI-t arendama oma nägemuse kaugtöötamiseks ideaalsest mööblist. Selle kogemuse baasilt oli hea meel sattuda Kölni messi ühte pisimasse boksi, kus pesitses The Hox Box ehk kontor kastis. Puhta disainiga elegantne kastikene peidab endas tervet rida nuikaid lahendusi, mis kõik siiski teenivad üht eesmärki. Mikroettevõtjad mõtestavad oma ettevõtmist nii: „meie visioon on luua kodukontori kogemuse jaoks platvorm. Oleme veendunud, et edukas töö saab alguse heast töökeskkonnast – ka kodus. Just seda tahame oma toodetega toetada.“
Olemuslikult on Hox Box sahtliga kast, mille saab köögi- või mõnele teisele lauale asetada. Pealmine pind on erineva kõrgusega asenditesse kergitatav, et sobituda erinevas pikkuses inimestele. Töö(päeva) lõpuks on hea nii arvuti kui muu tööga seotud pudi-padi silma alt ära sahtlisse pista ning riiulisse järgmist tööampsu ootama jätta.
The Hox Box saksakeelse kodulehe koos e-poega leiab: https://thehoxbox.com/
Tekst ja pildid: Lauri Semevsky, , 08.06.2023
Kaanepilt: Eesti käsitöövaipade tootja Kölni messil. Hille Lillemägi