Lean vs COVID-19

Avaldatud: 19. märts, 2021

Praegusel üsna keerulisel ajal tuleb meil kõigil teha muudatusi oma elus ja päris mitmed ettevõtted on tõsiselt mures oma hetkeolukorra ja tuleviku suhtes. Kas tootmine, kus on kasutatud Lean süsteeme, on paremas olukorras kui ettevõte, kus neid meetodeid juurutatud ei ole? Eks see sõltub suuresti firma tüübist ja tegevusvaldkonnast, kuid üldisem küsimus on pigem see, kas ettevõte, kus on juurutatud Lean meetodeid suudab paremini reageerida mistahes kriisidele? Kindlasti.

Lean tootmine

USA toitlustusettevõtte Zingermani näide

Nad postitavad suurtes kogustes kvaliteetset toitu üle kogu Ameerika ja seetõttu olid nad varasemalt juba hästi läbi mõelnud, kuidas logistika toimib. Tegemist on täielikult e-poega ja nende äri oli pidevas kasvus. Neil oli ainult üks suur probleem, millega juhtkond tegelema pidi – tellimusi ei tulnud regulaarselt peale. Nende kõrgaeg oli detsember, kus nad teenisid 50% oma käibest. Nad teadsid sellega aegsasti arvestada ja selleks perioodiks tõstsid nad tööliste arvu 80-lt 500-ni. Aga nad ei olnud kindlasti valmis tegelema tellimuste mahuga, mis tuli neile väljaspool detsembrit, ega uute tervishoiu piirangutega, mis kaasnesid COVID-19-ga. Asjad tundusid kohutavad, kuni nad avastasid Leani.

Enne Leani investeerimist veetsid nad terve öö, luues järgmise päeva toodet. See hõlmas leiva ja juustu lõikamist, kinkekorvide ettevalmistamist ja nii edasi. Ladu oli kõiksugu varusid täis ja seal oli vähe ruumi, isegi kõndima pidi külg ees. Nad ei teadnud täpselt, mida kliendid järgmisel päeval tellida võivad ja seetõttu nad tegid nii nagu paljud teised – nad ennustasid tellimusi. Ja tavaliselt järgnes sellele kaos.

Nüüd toodavad nad vastavalt klientide nõudlusmäärale ja komplekteerivad tegeliku tellimuse järgi. Nad lõikavad juustu ja leiba, et täita konkreetne klienditellimus. Nad valmistavad korraga väikeseid partiisid ja kogu tootmine on üles seatud tõmbe-süsteemile (ingl k pull-system, st detail tehakse siis kui vaja, mitte ei toodeta lattu).

Samuti avastasid nad, et standardiseeritud töö, visuaalse juhtimise ja hea 5S-i abil saavad nad väga kiiresti koolitada uusi inimesi. Ajutise tööjõu puhul on see kriitilise tähtsusega. Nende eesmärk oli koolitada uus tööline välja 15 minutiga ja sellega said nad ka väga hästi hakkama. Igapäevased koosolekud töölistega aitavad välja tuua tootmise kitsaskohad ja seega on neid ka võimalik parandada.

Tänu Leanile olid nad võimelised üsna kiirelt kohanema esile tulnud kriisiga. Äkitselt oli ju tarvis toimetada välja palju kaupa, palgata juurde inimesi ja paigutada need töölised tootmispinnale seaduses nõutud vahemaa tagant. Arvestati taktajaga, analüüsiti probleeme, standardiseeriti tööd ja kasutati 5S meetodit. Personali leidmine oli ka üsna lihtne, sest sarnaselt muu maailmaga suleti paljud toitlustusasutused ja inimesed saadeti koju.

Probleeme tekitas ka riiklik juhis, et pindu peab desinfitseerima iga kahe tunni tagant. Kuidas seda teha kiirelt ja kvaliteetselt, selle kohta info puudus. Siin tuligi mängu standardiseeritud töö. Erinevad töölõigud puudutavad teatud pindu erineva tihedusega, seega üldist reeglit sisse seada ei ole mõtet. Analüüsiti erinevate pindade kasutustihedust ja vastavalt sellele tehti ka desinfitseerimisplaan. Esialgu ei suutnud nad nõudlust rahuldada, kuid paari nädala pärast oli sama päeva kohaletoimetus juba igapäevane.

Nende väljakutse polnud kindlasti sama, mis paljudel teistel ettevõtetel, kuid praeguse olukorra mõistmine ja plaani paika panemine, kuidas probleeme lahendada, on väga oluline.

Sarnane probleem oli aasta tagasi ka meie kaubandusettevõtetel. E-poest kauba tellimine võttis teatud juhtudel isegi 2 kuud aega, sest ei osatud probleeme ette näha ja kriisi tekkimisel lahendusi leida. Praeguseks hetkeks saame aga pea igasse Eesti punkti tellida hiljemalt järgmiseks päevaks toidukorvi ja kui soovime ehitusmaterjali, siis piisab vaid teha tellimus paar tundi varem. Sõnumi saabumisel tuleb sõita määratud parkimiskohale ja tellitud värv tõstetakse sulle auto pagasiruumi. Lihtne.

Kirja pani Randi Sepping, randi@tsenter.ee

Kasutatud allikas: 

 https://theleadershipnetwork.com/article/business-recovery-lean

Vaata kõiki Lean-juhtimisega seotud postitusi

 

 

 

 

Jaga postitust:
Tsenter