Piitsaplaksu efekt (inglise k bullwhip effect) on tarneahela nähtus, mis kirjeldab, kuidas väikesed nõudluse kõikumised jaemüügi tasandil võivad põhjustada järk-järgult suuremaid nõudluse kõikumisi hulgimüügi, turustaja, tootja ja tooraine tarnijate tasandil. Efekt on oma nime saanud piitsa viskamisega seotud füüsikaseaduse järgi. Kui piitsa hoidev isik randmega klõpsab, põhjustab suhteliselt väike liigutus piitsa lainekujude ahelreaktsioonis üha enam võimendamist.

Tarneahela juhtimises on klientidel, tarnijatel, tootjatel ja müügiinimestel kõigil vaid osaline arusaamine nõudlusest ja otsene kontroll vaid osa tarneahela üle, kuid igaüks mõjutab oma prognooside ebatäpsustega (tellides liiga palju või liiga vähe) kogu ahelat. Muutus mistahes lülis võib avaldada sügavat mõju ülejäänud ahelale.

Piitsaefekt ilmneb sageli siis, kui jaemüüjad reageerivad nõudlusele väga tugevalt ja omakorda võimendavad sellega seotud ootusi, mis põhjustab kogu tarneahelas doominoefekti.

Oletame näiteks, et jaemüüjal on tavaliselt laos 100 musta kontoritooli. Kui ta müüb tavaliselt 20 tükki päevas, tellib ta selle asenduskoguse turustajalt. Kuid ühel päeval müüb jaemüüja 70 tooli ja eeldab, et kliendid hakkavad rohkem tooteid ostma, ning vastab sellele, tellides järgmine kord 100 toodet, et rahuldada suuremat prognoositavat nõudlust. Edasimüüja võib seejärel eeldada, et jaemüüja teab midagi, millest temal veel aimu ei ole ja tellib tootjalt topeltkoguse, ehk siis 200 kontoritooli – ladu ei tohi ju tühjaks saada. Seejärel toodab tootja turvalisuse huvides 250 tooli – tellimuste maht on ju tunduvalt kasvanud, seega tuleb tootmist hakata ümber planeerima.

Lõpuks on suurenenud nõudlus tarneahelas võimendatud ülespoole 100 tootelt kliendi tasemel 250-le tootja poolt. See näide on väga lihtsustatud, kuid annab edasi tunde, et toimingud ja reaktsioonid jätkuvad ahelas üles ja alla.

Nõudluse prognoosimine on alati olnud keeruline ettevõtmine ning tänapäevaste ülemaailmsete tarneahelate keerukus süvendab seda raskust, nagu ka tarbijate kasvav eelistus e-kaubanduse osas.

Mõned kõige levinumad piitsaefekti põhjused on järgmised

  • Tarnega seotud probleemid, näiteks tootmise viivitused;
  • Valed otsused klienditeeninduses või siis tarneprotsessis;
  • Tarneahela lülide vahelise suhtluse puudumine;
  • Ootustele üle- või alareageerimine. Näiteks liiga paljude ühikute tellimine või ebapiisav tellimine;
  • Jaemüüjate viivitus enne tarnijatele tellimuste esitamist, kuni tellimusi koguneb. Seda tava nimetatakse tellimuste komplekteerimiseks;
  • Allahindlused, kulude muutused ja muud hinnakõikumised, mis häirivad tavapärast ostumustrit;
  • Ebatäpsed prognoosid, mis tulenevad kõhutundest ja varasemast ostuajaloost.

Enamik ettevõtteid kasutab turvavarusid (reserv-varusid) puhvrina nõudluse kõikumiste vastu. Turvavaru ei ole lahendus bullwhip-efektile, kuid see annab piisavalt toodet tellimuste täitmiseks, kuni tarnijatelt rohkem tellimusi saabub.

Mõned lahendused bullwhip-efektile

Piitsaefekti vähendamiseks on vaja paremat teavet. See tähendab paremat suhtlust tarneahela partnerite vahel ja paremaid prognoosimismeetodeid. Mõned tavaliselt soovitatavad toimingud on järgmised:

  • Edendage tarneahela suhtlust ja koostööd. Vaja on paremat vastavusseviimist tarneahela probleemidega nii ettevõtte sees kui ka klientide, tarnijate, turustajate, tootmise ja ülejäänud partnerite seas. Kui tarnijad töötavad klientide vajaduste mõistmise nimel, saavad nad aidata vähendada ülemäärast laoseisu.
  • Kasutage paremaid prognoosimistööriistu. Lai valik tarkvaru võimaldab teha täpsemaid nõudluse prognoose ja näha tarneahelas toimuvat. Nende hulka kuuluvad nõudluse tuvastamise tarkvara, prognoosimistarkvara, varude optimeerimise tarkvara ja tööriistad, mis kasutavad analüütikat (eriti ennustavat analüütikat), tehisintellekti (AI) ja asjade Interneti (IoT) ühenduvust.
  • Uurige tarneahela juhtimise nõudluspõhist lähenemisviisi. Nõudlusest lähtuv lähenemisviis tugineb koordineeritud tehnoloogiate ja protsesside süsteemile, et saada ülevaade tarneahela sündmustest ja neile kiiresti reageerida. See kasutab koordineeritud tervikliku lähenemisviisi jaoks paljusid ülalmainitud lähenemisviise, eriti koostööd ja sidet ning uusi tehnoloogiaid, mis võimaldavad tarneahela nähtavust.

Hea näide video näol:

Randi Sepping,

Kasutatud kirjandus:

 

Vaata lisaks: Lean tootmine Archives – TSENTER

Jaga postitust:
FacebookLinkedIn